Alla inlägg den 30 april 2013

Av Maria Jensen - 30 april 2013 15:13

Har varit och köpt ännu en frukostskål till servisen, har nu två stycken frukostskålar o sen såklart assietter o koppar mm. En glad nyhet är att jag nu beställt tekannan till min servis! Svindyr o lång leveranstid... men det e den värd! :D


 

Av Maria Jensen - 30 april 2013 11:14

Recept:


Tårtbotten:

* 2ägg

* 2dl strösocker

* 1,5dl mjölmix

* 1dl potatismjöl

* 2tsk bakpulver

* 1tsk vaniljsocker

* 1tsk fiberhusk

* 1dl hett vatten


Fyllning 1, Vaniljkräm:

* 5dl mjölk

* 1 vaniljstång

* 1,5dl strösocker

* 7 äggulor

* 1,5dl maizena

* 50gram mjukt smör


Fyllning 2, jordgubbssylt:

*  500gram fryta jordgubbar

* 1,5dl syltsocker

* 2-3tsk vaniljsocker


Fyllning 3:

* vispgrädde


Dekorering:

* ett grönt marsipanlock

* rosa marsipan till en ros

* röd dekoreringsgelé

* florsocker


1. Börja först med att göra bottnen. Vispa ägg och socker poröst och blanda sedan i alla ingredienserna, ta det heta vattnet sist.

2. Smörj och beströ formen med glutenfritt ströbröd. Använd en form med löstagbar botten och i storlek 22cm i diameter.

3. Fyll formen med smeten, in längst ner i ugnen på 175grader i ca 35min.

4. Låt sedan kakan svalna innan du lossar kakan. Låt kakan sedan svalna lite till, för annars kan fyllningen smälta.

5. Fyllning 1, vaniljkrämen: koka upp mjölk med delad och urskrapad vaniljstång. Ta bort vaniljstången efter uppkoket.

6. Vispa äggulor, socker och maizena vitt och pösigt.

7. Slå över den heta mjölken under vispning. Häll sedan tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp under kraftig vispning, häll sedan vaniljkrämen i en kall skål när krämen blibit tjock och slät. Sedan in i kylskåpet med plastfolie.

8. Fyllning 2, jordgubbssylten: tina upp jorgubbarna och lägg dem sedan i en gryta med de övriga ingredienserna och låt koka 5-10min. Häll sedan sylten i en skål och låt svalna.

9. Dela botten i 3 delar och bre först på sylten på ett lager och sedan på det andra lagret ett lager med vaniljkräm och lägg sedan på locket. Bre sedan på vispad grädde.

10. Lägg på det gröna marsipanlocket och lägg på dekoreringen.


Mums!!






    

Av Maria Jensen - 30 april 2013 10:50

Hej

För ett tag sen köpte jag en frukostskål till min servis:

 



I söndags hade jag födelsedagskalas och fick detta fina till min servis:

 

2st kaffekoppar med fat + en assiett :D Idag ska jag in till stan o köpa mig en till frukostskål :D

Presentation


En blogg om bakning, klassiska bakverk och choklad. Vill ni kontakta mig: mariaelisabethsskafferi@hotmail.com

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards