Alla inlägg under mars 2013

Av Maria Jensen - 30 mars 2013 11:08

Hej

Imorgon åker jag och min sambo till Helsingborg och vårat första stopp blir Väla, ett shoppingcenter :) och då bara måste jag besöka detta ställe: Gräddbullerian!

 

Av Maria Jensen - 29 mars 2013 09:11

Hej

Nu till frukost blev det dessa hälsosamma och nyttiga bananpannkakorna! Så otroligt goda och mättande! Lite ingredienser och enkelt att göra :)

 

recept för 2st banana pancakes:

* 1 ägg

* en banan

* en klick kesella (jag hade vaniljkesellan för den ger så god smak men man kan ju ha vilken kesella som helst tror jag)


1. Mosa banan blanda den med ett ägg och kesellan.

2. Klicka ut smeten som en pannkaka o stek i lite smör.

3. Servera med en klick kesella eller lite bär o frukt.


Dem kan vara liiite svåra att steka men jag lyckades rätt bra. Dessa passar perfekt som frukost, mellanmål o även efterrätt! Som efterrätt kan man ha en banan pannkaka med lite smält choklad på :)


Av Maria Jensen - 28 mars 2013 22:26

Hej!

Jag har precis sett kvällens avsnitt av The Great British Bake Off, påskspecial! I detta avsnitt fick man träffa domarna i tävlingen: Mary Berry och Paul Hollywood. Dem bakade diverse läckerheter som man i England äter vid påsk. Det skiljer sig en hel från våra svenska traditioner. I min familj så har vi alltid den klassiska rulltårtan med vispad grädde och en persikohalva som efterrätt vid påsk :)


Detta bakade dem idag:

* Mary Berrys påskkaka, en fruktkaka med marsipan och kristyliserade blommor (jordvivor) som garnering

* Paul Hollywood Hot cross buns, en vetebulle fylld med bl a russin och sen ett kors som dekorering. Han hade även i äppelbitar i som gav en extra saftighet till bullarna. Man delade sedan bullarna och hade lite smör på

* Marys easter biscuits, en småkaka med bl a russin i och sen dekorerade man dem med en glasyr i olika färger

* Marys easter meringue nest, en pavlova med en lemoncurd och sen små fågelbon av maräng och fyllda med lemoncurd och grädde och sedan små chokladägg. Sedan la hon även till syltade citronskal på

* Pauls chocolate custard tart, en smördegskaka fylld med en vanilj/chokladkräm


Nåt som är typiskt britterna är ju att dem älskar att ha torkad frukt i allt dem bakar nästan. jag älskar fruktkaka! Jag bakar alltid en fruktkaka vid jul, men en mer svensk variant. Men i år ska jag baka den engelska varianten tänkte jag :) Spännande!


Sedan gav dem lite baknings tips:

* jästen blir mer aktiv om degen är lite kladdig

* ang småkakor: överarbetad deg ger sega kakor

* till en lemoncurd: rumsvarma citroner ger mer saft

Av Maria Jensen - 28 mars 2013 20:22

Hej!

Som ni ser har jag nytt utseende på bloggen och det är för att jag har fått ett stort intresse för bakning och produkter från England. Jag känner att mitt intresse för bakning och choklad utvecklas och det är roligt att få visa detta för er :)


Så håll utkik och fortsätt följ min blogg och välkomna ni som är nya :) Bläddra gärna er fram i de olika kategorierna jag har till vänster :)

Av Maria Jensen - 28 mars 2013 13:24

hej

Har investerat i nya bakgrejer från Tupperware och jag är så nöjd!



   

En behållare att ha tårta, pajer, kakor mm i :)



   

Måttsats :)



   

En måttkanna



  

En visp, denna är bara så himla bra!! Den rekommenderar jag :D



  

En stor burk som jag ska ha min glutenfria mjölmix i :)



Av Maria Jensen - 28 mars 2013 06:42

hej

Jag har äntligen hittat boken som jag letat efter så länge... Boken från hela England Bakar :) Jag hittade den på Adlibris igår för 199kr :)


The Great British Bake Off:


   Såklart är denna bok på engelska :)


Sen hittade jag två andra böcker med bakning från England som jag ska köpa nästa månad :) Även dem på engelska men det gör ju inget :)


Så spännande!!!



Av Maria Jensen - 24 mars 2013 18:37

 

Denna var himmelsk! Den får 5 av 5 av mig :) Jag älskar kokos och här framkom det verkligen mkt god kokossmak :)

Av Maria Jensen - 23 mars 2013 16:46

Hej

Idag var temat småkakor (Biscuits). 


Första utmaningen var signaturbaket och då skulle deltagarna baka en småkaka som inte var för mjuk eller för hård, 18st och dem hade 1,5h på sig.


Huvudingredienserna i en småkaka är smör, socker och mjöl.


Mina favoriter:


Rob: Chokladhavrekakor med ingefära

Ben: Pepparnötter

Janet: Christmas marsipan


Yasmin gjorde en biscotti men jag kallar inte det för en småkaka utan mer för en skorpa då den är rätt hård.


Den tekniska utmaningen skulle deltagarna baka 24st flarnrullar (med smak av ingefära och konjak) fyllda med vispgrädde.

Bäst: Jason

Sämst: Jo


Utmaning nummer tre var macrons! Man kunde göra dem på två sätt: italienskt eller franskt. Dem skulle baka 120st och sen tre smaker.

Mina favoriter:


Ben: vit choklad

Holly: choklad/mint, apelsin

Rob: kardemumma

Jo: blåbär, kokos

Janet: hallon


Stjärnbagare: Holly och Jason

Åkte ut: Ben


Synd att Ben åkte ut men jag är på domarnas sida här, han lyckades inte så bra denna omgången. Men... Rob är fortfarande kvar, WTF?! Han är verkligen jättedålig... ingen finess alls. Och ja jag vet att jag tjatar men måtte han åka ut snart... Mina favoriter är: Janet, mary-Ann, jason och Holly.

Presentation


En blogg om bakning, klassiska bakverk och choklad. Vill ni kontakta mig: mariaelisabethsskafferi@hotmail.com

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards